Teambuildingøvelser
Labyrinten
I fællesskab eller i mindre grupper samarbejder i om at få en bold igennem en 1,5 kvadratmeter stor labyrint, som løftes fra gulvet i håndtag, monteret på labyrinten.
Forhindringen er dog, at alle undtagen én person bliver udstyret med sovemasker og kan derfor ikke se labyrinten. Lederen som kan se, skal derfor guide teamet efter bedste evne igennem den store labyrint, men lederens rolle er på lånt tid, for efter et minut udskiftes lederen.
Refleksion: Øvelsen giver forståelse for hvor vigtigt det er, at en leder at giver sine medarbejdere de rigtige værktøjer i forhold til problemløsning. Risikoen for fejl er stor, hvis overleveringen slår fejl eller bliver forhastet.
Kompetencer: Overblik og ledelsesstil, stresshåndtering, omstillingsparathed.
Klodserne
I skal ved hjælp af en leder kigge på en miniaturemodel af en opdelt firkant, lederen skal derefter videregive informationen om firkantens ombygning ved hjælp af en mellemleder. Mellemlederen skal derefter fortælle teamet hvordan en stor model af firkanten skal konstrueres af resten af teamet.
Refleksion: Nøjagtig overlevering og kommunikation er vigtig, da produkter ellers kan blive fremstillet forkert. Øvelsen viser hvor vigtig det er, at ledelsen er klar i udmeldingen omkring en opgaves eksekvering ned igennem de forskellige ledelseslag.
Kompetencer: Overlevering og kreativitet, ledelsesstil.
Hjernevrideren
I skal som hold sammen hold løse en kompliceret gåde. Hvert hold får 25 forskellige figurer, som skal sættes i en korrekt placering i en stor ramme. I får samtidig udleveret 15 forskellige oplysninger/ledetråde, som skal bruges til at sætte figurerne på den korrekte placering i rammen, for at I kan løse gåden.
Vinderen er det hold, som hurtigst får placeret alle figurer korrekt, og dermed får løst gåden. Men pas nu på, nogle gange tager det længere tid at rette op på én fejl, end at løse en hel opgave.
Refleksion: Argumenter for egne beslutninger er alfa omega, ellers trækker man sit hold ned. Samtidig skal du som holdkammerat være kritisk overfor nye forslag til placeringer af figurer, ellers er du ikke bedre end holdkammeraten som fremstiller sine forslag, alle har et ansvar for opgaven. Man kan ovenikøbet opleve, at løsningen kan komme fra ”inaktive” holdkammerater, da mennesker arbejder meget forskelligt med opgaver.
Kompetencer: Overblik, argumentation og teamplay.
Tårnet
Opdelt i to hold får i hver jeres løftekran med tilhørende snore. I skal sammen bygge det højeste tårn af klodser på tid, men ikke alle klodser er ens og selv den mindste bevægelse fra dine holdkammeraters snor kan hindre en perfekt landing på tårnet. Hvis tårnet vælter, så må man starte forfra. Præcision med en plan eller smart i en fart, valget er jeres.
Refleksion: Kommunikationen skal være klar fra start til slut, ellers vil jeres team arbejde i forskellige retninger, det er helt tydeligt, hvis teamet ikke har lagt en plan for projektet. Der skal også indtænkes eventuelle risici.
Kompetencer: Kommunikation, samarbejde, tålmodighed.